Operator komórkowy Vectra został ukarany przez UOKiK karą ponad 68 milionów złotych za stosowanie nieuczciwych zapisów w umowach. Spółka musi teraz nie tylko zaprzestać kontrowersyjnych praktyk, ale również zwrócić część opłat konsumentom.
Operator Vectra stosował klauzule umożliwiające jednostronne zmiany warunków umowy, co wywołało liczne skargi konsumentów. UOKiK, po przeprowadzeniu dochodzenia, wydał decyzję o karze finansowej dla spółki (68 457 916 zł) i konieczności zwrotu nadpłat abonamentowych.
Vectra wprowadziła zapisy, które umożliwiały zmianę warunków umowy w trakcie jej trwania. Operator mógł wprowadzać podwyżki oraz dodatkowe opłaty, tłumacząc je m.in. inflacją czy wzrostem kosztów świadczonych usług.
Problematyczne były jednak niejasne zasady - klienci nie mieli możliwości przewidzenia, w jakim stopniu zmiany wpłyną na ich miesięczne rachunki. Co więcej, operator stosował te zapisy wyłącznie do podwyżek, pomijając możliwość obniżenia cen, nawet jeśli sytuacja gospodarcza by na to pozwalała.
Zarówno nowi, jak i obecni klienci Vectry zaczęli zgłaszać skargi do UOKiK, opisując sytuacje, w których tuż po podpisaniu umowy informowano ich o podwyżkach.
- Nieakceptowalny dla mnie jest fakt, że umowa została zawarta od 1 grudnia 2023 a już po 3 miesiącach od Marca 2024 opłata jest indeksowana. Jeżeli Vectra widzi wzrost kosztów działalności to od samego początku cena za usługę powinna być wyższa, bo w ostatnich 3 miesiącach nie nastąpiły żadne istotne zdarzenia gospodarczo-ekonomiczne, które wpłynęłyby na wzrost cen - relacjonuje jeden z klientów.
Kolejny skarżył się, że zmiana cennika nastąpiła w zaledwie kilka dni po zaakceptowaniu oferty:
- Waloryzacja nastąpiła 26.01.2024 !!!!!!!!!!!!! 3 dni później z informacją, że od 1 marca będzie obowiązywał inny cennik niż ten który wybrałem 3 dni temu - czytamy w komunikacie UOKiK.
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, jasno stwierdził, że takie praktyki są niezgodne z prawem.
- Zawierając jako konsumenci umowę, powinniśmy wiedzieć, ile będziemy za daną usługę co miesiąc płacić. Cena jest kluczowym elementem wpływającym na decyzje o zawarciu umowy, powinna być jasno i zrozumiale nam komunikowana - tłumaczy.
W efekcie UOKiK nałożył na Vectrę karę finansową w wysokości ponad 68 mln zł. Po uprawomocnieniu decyzji spółka będzie musiała zwrócić konsumentom pobrane w ramach podwyżek kwoty oraz poinformować o tym na swojej stronie internetowej i Facebooku.
Już od 10 listopada, w związku z wprowadzeniem Prawa Komunikacji Elektronicznej, konsumenci mogą liczyć na większą przejrzystość umów i dodatkowe mechanizmy ochronne.
Nowe przepisy dotyczą również klauzul modyfikacyjnych, co ma zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz